woensdag 17 maart 2010

Douchen in Chengdu


Ongewild ben ik gisteren vanuit de bergen aangekomen waar ik kon genieten van een heerlijke douche. 
Ongewild? Ja, ik heb weer eens te maken gehad met de politie. Houd het dan nooit op?
 
Ik ben in een paar dagen vanuit Garze over weer wat mooie bergpassen en slechte wegen naar Kangding gefietst (zie foto's). Daar werd ik gisteren van de straat geplukt door de politie. Of ik wel even direct wou vertrekken omdat ik als buitenlander niet welkom ben. Ok, ik ga wel...
Terug naar het guesthouse dus waar ik mijn spullen oppak. Als ik weg wil fietsen komt er een busje  met agenten aanrijden. Ik moet mijn fiets inladen en wordt zonder pardon op de bus gekwakt naar Chengdu! Ze zijn niet vriendelijk meer en vragen als "waarom en hoezo?" worden natuurlijk beantwoordt met "I'm just doing my job". Zwaar gefrustreerd zit ik dus 8 uur in de bus. Kom 's avonds om 23:00uur aan in de megastad Chengdu. Het is nog even zoeken in het donker naar het geschikte guesthouse.
Door dit stuk met de bus te doen loop ik ook de grote beloning van al dat klimwerk mis (De afdaling van Kangding naar Chengdu dat op slechts 500m ligt). Ik blijf hier een tijdje omdat ik mijn visum moet verlengen. Ga misschien ook afwijken van mijn originele route aangezien het met die Uiguren in Noord-West China ook allemaal geen koek en ei is. Ben echt klaar met die politie-onzin. Ik kan geeneens gaan waar ik wil! Iets dat het reizen per fiets juist zo mooi maakt! 
 
Even chillen hierzo dus, misschien word de route wel Shanghai - Japan, of een stuk door Mongolie.
Ik hou jullie op de hoogte! 

3 opmerkingen:

  1. Bas, wat een toestanden.
    Ik maak hier een hele diepe buiging voor je.
    Zoals je inmiddels hebt begrepen van Johan, zijn er mogelijkheden door Mongolië, evt. met een vertakking van de Tr.Sib.Expres. En dan naar Irkoetsk.
    Ik leef met je mee. Succes.
    Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Bas,

    Jeetje, wat een pech. Ik hoorde het van het weekend al van Gerlinde. Maar wat super om te lezen wat je allemaal doet en meemaakt, ik heb echt respect voor je en ben een beetje jaloers. Heel veel succes en ik hoop dat welke route je ook kan/gaat nemen, het een hele mooie is.

    Groeten,
    Lieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Bas, mijn naam is Peter en kom uit Aduard. Via jou moeder, die bij mij komt in kader van Thuiszorg, vertelde zij mij over je reis daar dwars door Azie. Ik heb enorme bewondering voor mensen die zoiets aandurven. Ik heb al je blogs nu gelezen en moet zeggen dat je door al die moeilijkheden in China (Tibet) toch nog de moed bij elkaar kunt schrapen om door te gaan, hier heb ik heel veel respect voor. Ik hoop dan ook dat je deze fietsende wereldreis zonder al te veel problemen en in alle gezondheid kan afronden. Het ga je goed daar in den vreemde. Heel veel succes.
    Groeten van Peter

    BeantwoordenVerwijderen