zondag 14 februari 2010

Hoelang is een Chinees

In ieder geval een stuk kleiner en veel vriendelijker dan je zou verwachten. De lengte van de mensen hier in Azie is iets waar ik nog steeds dagelijks mee te maken heb. Ik stoot dan ook nog geregeld mijn hoofd. Onderhand alweer een tijdje onderweg in China. Vanaf Jinghong weer in mijn eentje. Jan Symon heeft besloten terug te gaan naar Nederland. Hij is de hele reis best vaak ziek geweest (darm flora en fauna enzo). De route naar Jinghong in de Xiziungbanna regio van de provincie Yunnan is schitterend fietsen. De chinezen zijn druk bezig met allerlei expressways aan te leggen waardoor de oude weg heerlijk rustig is! Erg opmerkelijk is dat ze hier de onderkant van de bomen wit verven. Na Jinghong fiets ik in mijn eentje verder naar Kunming. De hoofdstad van de provincie Yunnan. Ik verblijf onderweg meestal in hotels met de nodige luxe! Heet water om thee te maken is standaard en de rest is echt tiptop in orde! In kleinere plaatsen heb ik vaak bezoek van de politie die de papieren checken en willen weten wat het allemaal te betekenen heeft. Ach ja, dan heb je in ieder geval wat aanspraak. Je snapt echt helemaal niks van het chinees, grappig is dat ze gewoon door blijven ouwehoeren. Ik heb het dan ook maar opgegeven om engels te praten en praat gewoon nederland terug. Het phrasebook i s echt een uitkomst. De route naar Kunming is erg bergachtig. Een klim van 15 tot 20 is meer regel dan uitzondering maar fiets ze inmiddels fluitend omhoog. Ik ben al een paar keer uitgenodigd om mee te eten met mensen. Leuke ervaringen en met stokjes eten gaat best ok. Ik geniet echt van het eten en het is iedere dag weer anders, ik had niet gedacht dat ik rijst lekker zou gaan vinden! Af en toe zijn de wegen erg slecht en stoffig, kan me dan flink storen aan de vrachtwagens die echt niet doorrijden waardoor je vaak in een soort stofwolk vermengd met uitlaatgassen rijd. Aan het getoeter ben ik inmiddels wel gewend.

In Kunming heb ik het nodige warme spul aangeschaft voor de echt hoge bergpassen die op met liggen te wachten. Kunming is een echt grote stad en het krioelt er van de mensen. Ze hebben er warenhuizen waar de Bijenkorf een buurtsuper bij lijkt. Kom in Kunming ook een eilandse tegen! Jose van der Meulen studeert chinees in Beijing. We hebben een leuke avond. Ik blijf nog een dagje om wat aan de fiets te sleutelen.

Na Kunming fiets ik richting het westen naar Dali, een oude stad. Het is ongelofelijk hard gaan waaien en het is even flink doorbijten. Onderweg is er niet echt veel te zien. De chinese steden lijken echt allemaal op elkaar. De dertiende was het nieuwjaar en alle hotels waren gesloten. Dali was door de wind qua afstand net iets te hoog gegrepen. Halverwege een klim heb ik dus maar een plekje in het wild opgezocht. Zo kon ik mooi m'n nieuwe slaapzak testen! Van het chinese nieuwjaar dus niet echt veel meegekregen. Ik blijf nu een dagje in Dali om eens even lekker cultuur te snuiven!

Een heel fijn 2010 (jaar van de tijger) vanuit China aan jullie allemaal!

2 opmerkingen:

  1. Ha Bas,
    Een vriend van mij zegt altijd: "je mist meer dan je meemaakt". Met je blog laat je mij wel heerlijk mee genieten van een land waar ik nog weinig van weet. Prachtige fotoos en een leuk verhaal. Wat een enorm grote stad is Kunming.
    En nu de bergen. Zet hem op.
    Groet Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Bas, lang niets laten horen. Zie en lees dat het goed met je gaat en dat je geniet. Wat een mooie foto's en je schrijft zo beeldend dat je je in combinaties met de foto's even in die andere wereld waant. Stoer hoor die bergen op met de fiets. Geniet verder en hoop gauw weer wat te lezen.
    HEnriet

    BeantwoordenVerwijderen