dinsdag 27 april 2010

Het chinese avontuur eindigt ...

Het laatste stuk naar Qingdao was vooral doorbijten over niet al te interessante wegen met af en toe een mooiere dag. Het begon soms een beetje op een race te lijken (wat ik de komende tijd niet van plan ben).  Ik heb in ieder geval het echte China gezien! Af en toe zijn de afstanden in China misschien net een beetje te groot om te kunnen waarderen op de fiets. Ik was dan ook blij toen ik in Qingdao aankwam.

Ik was erg geraakt door de aardbeving van 14 april in Yushu, Qinghai. Meer dan tweeduizend mensen zijn daar omgekomen. Yushu was nog zo'n 150km fietsen vanaf het punt in Sichuan waar ik ben teruggestuurd door de politie. Op zo'n moment denk je terug aan al die mooie momenten met de supergastvrije tibetanen. Die mensen hebben al bijna niks en dan stort ook nog je hele dorp in! Gelukkig kon ik wat geld doneren in de lokale supermarkt. Nu maar hopen dat de chinezen het goed besteden. Ik moet echt nog een keer terug naar deze regio, heb het gevoel dat ik nog wat af te maken heb daar...

In Qingdao (wat een oude duitse kolonie is geweest). Heb ik een kaartje voor de boot gekocht naar Incheon in Zuid Korea. Beetje door de stad slenteren en vooral uitrusten.

Maandag kwam ik bij de terminal Rob tegen. Een engelse fietser die z'n trip naar Tokyo er nu bijna op heeft zitten. Ervaringen uitwisselen natuurlijk en we gaan een stukje opfietsen hier in Zuid Korea samen met een Koreaan die we op de de boot hebben leren kennen. De bootreis was relaxed met Magicshow. Beetje aanklooien met mooie chinese en koreaanse meisjes en het laatste chinese geld opmaken in de bar. Vandaag door de stromende regen Seoul binnengefietst, niet de beste indruk om een land binnen te komen maar de weersvoorspellingen zijn goed...

5 opmerkingen:

  1. mooie samenvatting Bas, essentieel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. joo bassie!!

    de groeten hier uit de branding, we hebben net een 4 uurtje op je genomen. mooie verhalen zeg, je maakt wel veel mee zeg!! kunnen we nog een keer een flesje jutter ergens heen sturen?

    greetss juan en de rest

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hallo bas,

    In september willen wij beginnen met een fietstocht van een jaar en willen ook graag in china fietsen. Ons idee is om vanuit Laos de provincie Yunnan in te gaan en Tibet in te trekken. Is dit te doen!!!!

    Groet, michel

    BeantwoordenVerwijderen